Influențele temperamentale NU produc anumite comportamente specifice! (Paul Rasmussen, Andi Beldianu)

4.jpgFoarte curând vom lansa atât blogul Centrului Adler cât și magazinul online (sfârșitul lui Octombrie) unde vă vom oferi diverse resurse: articole, multimedia, un forum unde vom putea dicuta online, legături web adleriene, cărți și alte surprize.

Până atunci, vi-l prezentăm pe Stevie. Îi putem spune Ștefan, dar am preferat să îi lăsăm numele ales de creatorul lui (Paul Rasmussen, psihoterapeut și psiholog adlerian). Paul le povestește părinților despre nevoile lui Stevie și despre cum aceștia să aibă grijă de el, astfel încât să îi ajute să înțeleagă experiențele, comportamentele și intențiile copilului lor.

3Scopul lui Paul când a scris despre Stevie a fost (și continuă să fie) de a ajuta părinţii să-şi crească copiii într-un mediu iubitor şi încurajator şi de a produce adulţi care sunt membri buni şi cooperanţi ai unei societăţi civile; o societate care e bazată pe responsabilitate individuală şi grijă şi compasiune universală.

În vreme ce Stevie, în vârstă de 5 ani, trăieşte într-o casă cu ambii părinţi, trebuie să recunoaştem că nu toţi copiii locuiesc în astfel de case. Din fericire, principiile prezentate în povestea despre Stevie sunt folositoare indiferent cine sunt cei care au grijă de copii şi de vârsta sau sexul copilului.

A fi părinte este o sarcină provocatoare. Luaţi în considerare aspectele fundamentale prezentate mai jos. Părinţii care se confruntă cu oricare din aceste aspecte fundamentale sunt încurajaţi să abordeze problema sau problemele astfel încât să minimizeze interferenţa în importanta sarcină a parenting-ului.

În ceea ce a scris Paul,  termenul „părinte” este folosit pentru a reprezenta pe oricine oferă îngrijire de bază unui copil şi „parenting” este folosit pentru a descrie sarcina de a oferi acestă grijă. Termenul „copilul tău” se referă la copilul din grija ta.

CÂTEVA ASPECTE FUNDAMENTALE

Este nevoie ....

  1. să-ţi pese cu adevărat de copilul tău
  2. să-ţi doreşti să acţionezi în mod consistent în interesul copilului tău.
  3. să fii capabil să separi problemele tale curente şi neîmplinite legate de stima de sine de cele ale copilului tău.
  4. să fii capabil să-ţi controlezi propriile emoţii şi comportamente mai ales când sunt legate de interacţiunile cu copilul tău.
  5. să fii capabil să accepţi imperfecţiunile inevitabile care vor fi prezente atât în copilul tău cât şi în tine.

 

Astăzi, cu sprijinul lui Paul, arătăm că:

Influențele temperamentale NU produc anumite comportamente specifice!

Este important pentru părinţii lui Stevie să înţeleagă că deşi Stevie a venit în acestă lume cu un temperament unic, aceşti factori doar cresc (sau descresc) şansa ca Stevie să fie într-un fel anume şi cu o anumită intensitate.

În timp ce intensitatea unui comportament poate frecvent reflecta temperamentul, comportamentul în sine poate fi pozitiv sau negativ şi este determinat în primul rând de experienţă şi învăţare.

Stevie vrea să simtă că e important, că lumea e un loc plăcut şi că oamenilor le pasă de el.

1El va face tot ceea ce funcţionează pentru a-şi apropia aceste sentimente şi experienţe.

Provocarea pentru părinţii lui Stevie este de a încuraja acele comportamente care sunt pozitive şi cooperante şi de a evita să întărească comportamente care nu sunt potrivite.

Problema este că dacă Stevie dezvoltă un stil comportamental care foloseşte emoţiile pentru a-i controla pe ceilalţi,el va avea probleme serioase în copilăria mare, adolescenţă şi viaţa adultă.

De exemplu, să se bosumfle pentru a primi o promovare probabil că nu va funcţiona şi să se enerveze pe soţie doar va crea un conflict în familie.

Aşa că, de unde ar trebui părinţii lui Stevie să ştie când se bazează el pe emoţii (frustrare,frică, supărare,tristeţe etc.) şi alte reacţii fizice (dureri de stomac, dureri de cap, etc.) pentru a obţine rezultatele dorite, deşi inadecvate şi când sunt aceste reacţii mai degrabă reflecţii autentice ale rănirii şi nedreptăţirii.

Aceasta nu e o sarcină uşoară!

Dar luaţi în considerare următoarele:

1. REFLECTĂ REACŢIILE LUI STEVIE UN TIPAR CARE SE REPETĂ SAU UN COMPORTAMENT GENERAT DE EVENIMENTE SIMILARE?

Exemplele vor include, în mod repetat:

  • Ignorarea cererilor rezonabile de a se conforma.
  • A se smiorcăi sau a se bosumfla atunci când e dezamăgit.
  • A face crize de nervi.
  • A lovi sau a exprima alte forme de ostilitate.
  • A afişa frică sau disconfort.

 

2. ÎI ŢIN ACESTE COMPORTAMENTE PE CEILAŢI IMPLICAŢI, DEŞI EI AR PREFERA SĂ NU FIE ŞI SITUAŢIA NU MERITĂ ATENŢIE?

Exemple:

  • Urlete
  • Crize fizice recurente, neprevăzute
  • Crize emoţionale recurente, neprevăzute.
  • Activitate excesivă.
  • Prosteală excesivă.

 

3. CONDUC ACESTE COMPORTAMENTE LA A PRIMI CEVA CE I S-A REFUZAT INIŢIAL?

Exemple:

  • A obţine o jucărie care i s-a refuzat.
  • A obţine dreptul de a sta peste ora de culcare.
  • A i se permite să se joace atunci când i s-a spus iniţial „Nu”.

 

4. ÎL ELIBEREAZĂ ACEST COMPORTAMENT DE O RESPONSABILITATE REZONABILĂ?

Exemple:

  • Evitarea treburilor casnice.
  • A cere asistenţă atunci când nu e necesar.
  • Evitarea temelor sau a studiului.
  • A se pregăti pentru şcoală.

 

2Dacă părinţii lui Stevie pot răspunde „Da” la oricare dintre aceste întrebări, ei s-ar putea să încurajeze în mod neintenţionat reacţiile lui comportamentale şi emoţionale nedemne şi poate chiar extreme.

În aceste situaţii, Stevie controlează mult mai bine situaţia decât o realizează şi o vor părinţii lui.

Deci, există modalităţi prin care părinţii lui Stevie pot evita să fie controlaţi în mod nepotrivit şi repetat de reacţiile lui Stevie?

Da, există! Și le putetți descoperi în cartea lui Paul Rasmussen, "Cunoașteți-l pe Stevie".

Newsletter